O NAS

O NAS

Jesteśmy zespołem ambitnych i kreatywnych studentów z Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Od 2012 roku specjalizujemy się w projektowaniu i budowie bolidów wyścigowych klasy Formuła Student. Nasz zespół z powodzeniem startuje w międzynarodowych zawodach inżynierskich podbijając tory wyścigowe na całym świecie. Poprzez realizację pasji w zaawansowanych, interdyscyplinarnych projektach mających ukierunkowanie ściśle praktyczne zdobywamy cenne doświadczenie i świetne warunki do rozwoju.

FORMUŁA STUDENT

Zawody Formuły Student składają się konkurencji sprawdzających przygotowanie zespołu i możliwości bolidu w różnych aspektach inżynierskich. Na końcowy wynik składają się punkty uzyskane w konkurencjach statycznych, a także, najbardziej widowiskowych, konkurencjach dynamicznych. Każda drużyna musi jednak najpierw przejść skomplikowaną kontrolę techniczną sprawdzającą zgodność bolidu z regulaminem oraz jego bezpieczeństwo i wykonanie. Dopiero po zapewnieniu, że konstrukcja spełnia wszystkie rygorystyczne normy zespół może przystąpić do jazd.

Na konkurencje statyczne składają się:

Cost & Manufacturing

Bolid powinien być wykonany w sposób najekonomiczniej gospodarujący zasoby. W tej konkurencji sędziowie sprawdzają zgodność przesłanego wcześniej dokumentu „Cost Report” ze stanem Faktycznym. Członkowie zespołu muszą uzasadnić wykorzystanie danych materiałów i poniesienie poszczególnych kosztów w procesie produkcyjnym.

ENGINEERING DESIGN

Polega na przedstawieniu sędziom bolidu ze strony technicznej. Sprawdzana jest innowacyjność w podejściu do projektu i wykonania. Oceniane jest również zastosowanie materiałów, nowoczesnych technologii i pomysłowych rozwiązań inżynierskich.

Business Plan Presentation

Konkurencja statyczna mająca na celu sprawdzenie umiejętności kierowniczych i ekonomicznego rozeznania członków zespołu. Polega na wygłoszeniu prezentacji planu biznesowego wykorzystującego bolid Formuły Student. Od prezentujących wymagana jest świadomość biznesowa, analiza rynku i nietuzinkowy pomysł.

Do grona konkurencji dynamicznych zaliczane są:

Acceleration

Konkurencja polega na jak najszybszym pokonaniu przez samochód dystansu 75 metrów, przyspieszając z linii startu od 0 km/h. Do klasyfikacji liczy się najlepszy uzyskany przez zespół czas przejazdu podczas jednej z 4 prób. Kluczem do zajęcia jak najwyższego miejsca w tej dyscyplinie jest maksymalizacja parametrów pracy silnika i startu bolidu a także trakcji.

Autocross

W dyscyplinie ważne jest pokonanie 1 okrążenia z linii startu do linii mety w jak najkrótszym czasie. Konkurencja daje przekrój jednostkowego pokazu możliwości aut.

Skid-Pad

Kierowca samochodu musi przejechać po 2 okrążenia na pętlach cyfry „8” w jak najkrótszym czasie i przekroczyć zjazdową linię mety. Konkurencja ma na celu zbadanie osiągów zawdzięczanych pracy układów zawieszenia oraz aerodynamiki, podczas gdy bolid jest poddawany względnie wysokim wartościom sił przeciążenia bocznego.

Trackdrive

Jest tym dla bolidów autonomicznych, czym dla bolidów spalinowych i elektrycznych jest Endurance. Najbardziej wymagająca konkurencja sprawdzająca wytrzymałość i jakość konstrukcji, a także jej zdolność do osiągania dobrych rezultatów na dłuższym dystansie.

Efficiency

Do oceny w tej kategorii sędziowie poddają ilość zużytego przez samochód paliwa lub prądu w trakcie odbywanych konkurencji dynamicznych. Konstrukcje zużywające najmniej energii otrzymują najwięcej punktów.

Endurance

Najważniejsza z konkurencji zarówno pod kątem emocji, testu dla samochodu jak również zdobyczy punktowej. Wyścig składa się z 23 okrążeń, gdzie pierwszy kierowca pokonuje 11, a drugi jedzie aż do mety ostatniego. Czas przejazdów wyścigu jest momentem kulminacyjnym zawodów Formuły Student. Kolejność startu bolidów jest określona odwrotnie do wyników z konkurencji Autocross tak, że jako ostatni jadą najszybsi. Jednocześnie na torze może jechać 5 bolidów, co stanowi wyjątek od reszty zawodów, gdzie w przebiegu wszystkich pozostałych konkurencji, a także warunków korzystania z areny rozgrzewkowej, tylko 1 auto może jeździć. Tor ma szerokość, która uniemożliwia jazdę 2 aut obok siebie oraz manewr wyprzedzania. To sprawia, że podczas wyścigu głównego od kierowców wymagana jest zdwojona ostrożność, a sprawne kontrolowanie sytuacji na torze oraz jego drożności (z racji ulegających uszkodzeniom bolidów, które nie mogą kontynuować jazdy) wymaga od organizatorów wysokich umiejętności planistycznych i koordynacyjnych.

OSIĄGNIĘCIA

Sezon 2019:

FORMULA SAE MICHIGAN ’19

3.

MIEJSCE W KONKURENCJI ACCELERATION

15.

MIEJSCE W KLASYFIKACJI GENERALNEJ NA 139 ZESPOŁÓW

SKONSTRUOWANIE PIERWSZEGO W POLSCE BOLIDU ELEKTRYCZNEGO W PEŁNI ZGODNEGO Z REGULAMINEM FSAE

sezon 2018:

FS NETHERLANDS

1.

miejsce w konkurencji acceleration

2.

miejsce w konkurencji Skid-Pad

2.

miejsce w konkurencji Autocross

5.

miejsce w klasyfikacji generalnej

FS spain

1.

MIEJSCE W KONKURENCJI ACCELERATION

Formula Sae michigan ’18

4.

miejsce w konkurencji Business Plan Presentation

5.

miejsce w konkurencji Endurance

6.

miejsce w konkurencji Skid-Pad

9.

miejsce w klasyfikacji generalnej pośród 118 zespołów

SZYBKI KONTAKT

BARTOSZ GAJEWSKI (MARKETING)

bartosz.gajewski@racing.agh.edu.pl

DR INŻ. DANIEL PRUSAK (OPIEKUN)

daniel.prusak@agh.edu.pl