Podsumowanie sezonu 2016/2017

 

Podsumowanie sezonu 2016/2017

 

W roku 2017 zespół AGH Racing miał okazję do zaprezentowania się podczas trzech zawodów klasy Formuły Student. Bolid spalinowy stworzony przez członków naszego zespołu rywalizował z najlepszymi ekipami z całej Europy podczas takich zawodów jak:

- FS Netherlands, które odbyły się w dniach 17-20.07.2017r. na torze TT Circuit w holenderskim Assen
- FS Czech Republic, które odbyły się w dniach 02-05.08.2017r. na torze Autodrom w czeskim Moście
- FS Spain, które odbyły się w dniach 24-27.08.2017r. na torze Circuit de Barcelona-Catalunya w hiszpańskiej Barcelonie

Zawody Formuły Student podzielone są na dwie główne części – konkurencje statyczne i dynamiczne. W klasie bolidów spalinowych w skład konkurencji statycznych wchodzą: Business Presentation, Cost Report, Engineering Desing. Natomiast w skład konkurencji dynamicznych: Skid Pad, Acceleration, Autocross, Endurance i Efficiency. Każdy z elementów współzawodnictwa posiada osobną skalę punktowania, a zajmowane miejsca są odniesione do rywalizacji z innymi zespołami.

FS Netherlands to pierwsze zawody sezonu 2017, w których mieliśmy okazję wziąć udział. W dniu rozpoczęcia rywalizacji zaczęliśmy z ‘wysokiego c’, gdyż udało się nam zająć 10. miejsce w konkurencji Business Presentation oraz 5. miejsce w kategorii Engineering Design. Ponadto pierwszego dnia nasz bolid przeszedł pierwsze trzy testy: Chassis, Safety oraz Tech, co pozwalało patrzeć z optymizmem na dalszy przebieg rywalizacji. Drugiego dnia przeszliśmy trzy kolejne etapy kontroli technicznej: Tilt, Noise i Brake, co pozwoliło nam na spędzenie dużej ilości czasu na placu treningowym. Równolegle do odbywających się testów, odbyła się konkurencja Cost Report, w której udało nam się zająć 20. miejsce. Trzeciego dnia zawodów rozpoczęły się konkurencje dynamiczne – Acceleration i Skid Pad na mokrym torze, gdzie udało nam się osiągnąć znakomite wyniki. W obu wymienionych konkurencjach zajęliśmy 10. miejsce. Po wprowadzeniu drobnych poprawek przystąpiliśmy do ostatniej konkurencji tego dnia, czyli Autocrossu. Pomimo drobnych problemów technicznych udało się nam dokończyć tę konkurencję i zająć w pełni zadowalające 15. miejsce. We wszystkich konkurencjach dynamicznych zajęliśmy czołowe miejsca, stąd apetyt przed decydującą konkurencją – Endurance był ogromny. Niestety, ostatni dzień zawodów skończył się dla nas bardzo szybko. Już podczas pierwszego okrążenia w bolidzie nastąpiła awaria elektroniki, przez co zostaliśmy zmuszeni do wycofania się z dalszej rywalizacji. Pomimo tego, że nie udało nam się ukończyć najbardziej punktowanej konkurencji uplasowaliśmy się na 6. miejscu w kategorii bolidów spalinowych i 11. miejscu w klasyfikacji generalnej. Gdyby udało się ukończyć konkurencję Endurance, to prawdopodobnie świętowalibyśmy pierwsze podium w historii naszych startów w Formule Student. Mimo tego, że zawody w Holandii nie przyniosły nam laurów, to rozbudziły w nas apetyt na jeszcze lepsze wyniki podczas FS Czech Republic i FS Spain.

Między zawodami w Hiszpanii, a wyjazdem do Czech mieliśmy chwilę wolnego czasu do pracy nad bolidem, stąd jechaliśmy pełni optymizmu na kolejne wydarzenie w sezonie. Pierwszy dzień zawodów został poświęcony na kontrole techniczne samochodu, udało nam się bez żadnych problemów przejść wszelkie testy, co uprawniało do pełnoprawnego uczestnictwa w zawodach. Kolejny dzień był przeznaczony tylko i wyłącznie na konkurencje statyczne gdzie udało nam się zająć 14. miejsce w Business Presentation, 16. miejsce w Engineering Design oraz 27. miejsce w konkurencji Cost Report. Podczas trzeciego dnia wzięliśmy udział w trzech konkurencjach dynamicznych: Skid Padzie – 30. miejsce, Acceleration – 17. miejsce i Autocrossie – 14. miejsce. Rywalizacja w upalny, sierpniowy dzień z pewnością mogła podobać się publiczności, jednak dla samochodów były to bardzo ciężkie warunki pracy. Wiele zespołów miało problemy z jednostkami już podczas pierwszych konkurencji dynamicznych, a trzeba pamiętać, że następnego dnia czekała na nas jeszcze najważniejsza i najbardziej wymagająca konkurencji, czyli Endurance. Obawy okazały się słuszne, na 15. okrążeniu wyścigu nasz bolid uległ awarii. Winną całego zamieszania okazała się być pompa paliwa, która nie wytrzymała wpływu warunków atmosferycznych na pracę. Co ciekawe, konkurencję Endurance ukończyła tylko połowa zespołów. Z pewnością upalna aura miała na to decydujący wpływ. W klasyfikacji generalnej zajęliśmy 27. miejsce. Zawody FS Czech Republic nie były dla nas specjalnie udane, dlatego też zabraliśmy się do pracy nad mankamentami, które udało nam się dostrzec podczas wyjazdu, aby w warunkach atmosferycznych panujących w słonecznej, południowej Hiszpanii udało nam się wypaść zdecydowanie lepiej.

Na zawody w Hiszpanii wyruszyliśmy już 21. sierpnia, aby ze spokojem móc dotrzeć na miejsce w wyznaczonym czasie. Dwa dni później dotarliśmy na tor Circuit de Barcelona-Catalunya. Od razu udzieliła nam się atmosfera zawodów i sportowej rywalizacji. Już na pierwszy rzut oka można było dostrzec przestronność i profesjonalizm ośrodka, gdzie corocznie odbywają się zawody Formuły 1. W tym roku w zawodach FS Spain udział wzięły aż 62 ekipy, co było rekordową liczbą. Pierwszego dnia zawodów odbyły się testy techniczne oraz pierwsza z konkurencji statycznych – Business Presentation, gdzie udało nam się zająć 11. miejsce. Kolejny dzień zaczęliśmy od pozostałych konkurencji statycznych – Design Event (16. miejsce) oraz Cost Report (23. miejsce). Przed przystąpieniem do konkurencji dynamicznych mieliśmy problemy związane z chłodnicą, jednak dzięki zaangażowaniu praktycznie wszystkich członków zespołu i doskonałej organizacji udało nam się sprostać wyzwaniu i doprowadzić samochód do odpowiedniego stanu, aby móc rywalizować z innymi zespołami na równych zasadach. Przeprowadziliśmy jeszcze kilka testów w Practice Area i podjęliśmy rękawice w pierwszej konkurencji dynamicznej – Skid Pad, gdzie udało się nam zająć 24. miejsce. Trzeci dzień zawodów skupił się na konkurencjach dynamicznych – Acceleration (9. miejsce) i Autocross (11. miejsce). W porze wieczornej wzięliśmy udział w seminarium dotyczącym koncepcji budowania samochodu wyścigowego, a prelegentem był Claude Rouelle – założyciel Optimum G, specjalista w dziedzinie dynamiki samochodu. W czwartym, a zarazem ostatnim dniu zawodów rozgrywana była najbardziej wymagająca konkurencja – Endurance. Miejsce startowe zostało przydzielone nam na podstawie wyniku w Autocrossie, czas przepracowany pomiędzy zawodami w Czechach i Hiszpanii nie poszedł na marne. Samochód był perfekcyjnie przygotowany do startu w wyścigu, co więcej udało nam się zająć miejsce na końcu pierwszej dziesiątki, co jest nie lada wyzwaniem. Ponadto w konkurencji Efficiency zajęliśmy 9. miejsce. Biorąc pod uwagę wyniki wszystkich konkurencji zajęliśmy 10. miejsce w klasyfikacji generalnej – najwyższe jakie do tej pory udało się nam zdobyć na torze Circuit de Barcelona-Catalunya. Tym optymistycznym akcentem zakończyliśmy sezon 2017 i w pozytywnych nastrojach wracaliśmy do domu.

Bieżący sezon przebiegał dla nas ze zmiennym szczęściem, były momenty wzlotów i upadków. Jednak doświadczenie, które udało nam się zdobyć podczas rywalizacji z innymi zespołami jest nieocenione i wpłynie w bezpośredni sposób na realizację projektu następnego bolidu. Możliwość konfrontacji z najlepszymi zespołami na Starym Kontynencie pokazuje jak niewiele brakuje nam już do najlepszych, a jednocześnie obrazuje jaki progres udało się uzyskać względem poprzednich lat. Wszystkie te czynniki wpływają na jeszcze większą motywację wewnątrz zespołu i mobilizację do pracy nad samochodem wyścigowym. Każdy wyjazd i konfrontacja z innymi ekipami daje nam możliwość poszerzania umiejętności technicznych, organizacyjnych, logistycznych a także zdobycia umiejętności miękkich które są bardzo ważne, nie tylko we współzawodnictwie, ale także w codziennym życiu.